2007/06/04

Framtidsminnet

"Det finns ett centrum i hjärnan som vi kan kalla framtidsminnet. Det är där som vi har möjlighet att bevara visioner om framtida resultat och händelser. På så sätt skapas ritningar och instrument för att förverkliga det önskvärda. Ett välfungerande framtidsminne är troligen ett av de allra viktigaste instrumenten för att åstadkomma ett gott, långt och aktivt liv. Det fungerar som en magnet som styr nutiden till sig. Framtidsminnet är en viktig resurs när det gäller att göra livet fyllt av mening, att nå även högt ställda mål, för att vårda hälsan och att till exempel påverka läkningen av en sjukdom. DETTA ÄR VARFÖR DU HAR HÖRT DESSA ARTISTER I FRAMTIDEN!"

Framtidsminnet är en samlings EP med fem artister och band som är på väg att ta sig fram i musiksverige och enligt makarna av skivan förtjänar att synas lite extra. De som är med på skivan är Lykke Li, Bring Me The Fucking Riot... Man, Norma, Torpedo och Adam Heldring.

Just Adam Heldring är den som för mig sticker ut mest på skivan med sin sköra röst och en låt som får en att rysa av välbehag. Beat Like Before är en melankolisk låt som ändå känns väldigt kraftfull. Får han bara ut en skiva så kommer emoflickorna flockas för att få se honom. Även Lykke Lis röst kan få en att smälta utan problem då hon låter sådär sockersöt som till exempel Maia Hirasawa och Feist gör. Det känns som att en duett mellan Heldring och Lykke Li inte skulle sitta helt fel.

En låt som inte berör mig nämnvärt är indiekrautarna Torpedos låt Assembly Line. Det känns som att bara tuggar på utan att komma igång någon gång. Känns som ett band som kan funka i Tyskland men aldrig riktigt slår igenom på hemmaplan, åtminstone inte om resten av deras låtar låter såhär. Ett annat band som känns lite smygtyskt är Bring Me The Fucking Riot... Man. Jag har gillat Bring Me... ända sedan jag hörde singeln Lolita Riotta, 2003. Indiepunkrock gör mig glad och när jag hörde nya singeln I Sold My Soul On eBay blev jag kär igen. Jag hoppas att det går bra för Bring Me The Fucking Riot... Man och att Framtidsminnet har rätt.

Norma spelar enkel och rak indierock. Låten The Storm låter sjyst men frambringar inte mycket andra känslor hos mig. Det låter ganska bra men berör inte.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Framtidsminnet är ett välkommet inslag i Sveriges musikliv och det är kul att se människor som satsar på att få fram artister och band som de gillar. Det är dessa eldsjälar som driver musiken framåt! Att jag sen kanske inte är helt övertygad om alla banden och artisterna på skivan är en annan sak. Men det är alltid trevligt att resa tillbaka i framtiden!

http://www.myspace.com/framtidsminnet

Inga kommentarer: